mandag den 10. oktober 2011

DIY - Tegn et mønster # 1

Det, at tegne et mønster som dette, er ret meditation for mig, og derudover er det helt fantastisk smukt! Lige til at hænge på væge.
Her er en DIY til dig, der også godt kunne tænke dig lidt mønster-terapi.

Her er en trin for trin forklaring på hvordan man gør, og bare rolig - det er let!

Du skal bruge:
papir og en tynd sort tusch.
Jeg brugere hverken passer eller lineal, for jeg kan godt lide det lidt uens og organiske udtryk.
Ikke alle er lige rolige på hånden, og for jer kan det være en god ide at starte ud med lidt hjælpemidler.

Trin 1 - Tegn nogle få cirkler og lav en lille prik der, hvor du mener, midten befinder sig.

 Trin 2 - Tegn buer rundt om cirklerne.

Trin 3 - Fortsæt med at tegne buer, indtil du er tilfreds med antallet af buer og formen på mønsteret.

Trin 4 - Begynd at tegne streger i cirklen. Begynd fra midten og ud til kanten og fortsæt hele vejen rundt. Du behøver ikke at være alt for overdrevet nøjagtig med afstanden mellem stregerne. Lidt u-ensartethed kan give et fint, organisk og naturligt udtryk.
Det at begynde stregerne fra samme punkt, skaber det der ligner skygger. Det er altså noget, der sker helt af sig selv. 

Trin 5 - Når du skal lave stregerne i buerne, kan det være en god ide at sætte den midterste streg først. Fortsæt herefter med at lave streger ud til hver side af buen.
Start hver streg ca. der hvor midter-stregen begyndte.

Trin 6 - Tegn strenger i alle buer.
Sæt dit mønster i glas og ramme!

Hvis du googler ordet "Zentangle", vil du finde en fantastisk verden af mønstre.

Inspirationen til dette bla. fundet HER.

Se flere af Søhestens mønstre HER.

Hvis du ikke selv har tålmodighed til at tegne et mønster, bytter jeg gerne et mønster for noget 70'er stof :-)
soehestenblog@yahoo.dk

God fornøjelse!

23 kommentarer:

  1. hvor er det nogle smukke mønstre. ja det må være ren terapi - ligesom strikning:-)

    SvarSlet
  2. Jeg har også været ramt herhjemme af at tegne mønstre lidt tid efterhånden.
    Godt med lidt ny inspiration, takker :)

    Kh

    SvarSlet
  3. Er helt vild med mønstret. Tror lige noget ligende ryger ned på min tegneblok. Hvilken tusch bruger du? Dem jeg har prøvet (fra Bog&Idé) flyder lidt ud, det er ikke lige optimalt.

    BTW holder en giveaway på min blog hvis du er interesseret.

    www.FrkSmed.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Ej hvor er det fint... skal helt sikkert afprøves. Tak fordi du deler:)

    SvarSlet
  5. Trine jeg er helt vild med dine tegninger! De er så fantastiske!!!
    Ville faktisk have spurgt på dit forrige indlæg om hvordan du greb det an men så laver du sådan en fin diy. Tak. Jeg må prøve det på et tidspunkt. Ellers må jeg finde noget 70'stof så jeg kan bytte med dig. ;-)

    SvarSlet
  6. Tak for jeres søde kommentarer :-)
    Det er nemlig ligesom strikning, Christina, hvor man kan få tankerne kørt helt væk for stress og bekymringer, fordi man bliver så dejlig opslugt.
    Her har jeg også brugt en tusch ("Artline" som fås i flere forskellige tykkelser) fra Bog og ide. Hvis det flyder ud, kan det måske skyldes papiret.
    VH Trine

    SvarSlet
  7. Ej nu fik jeg lyst til at tegne, har ikke tid til flere projekter på listen :) Jeg er ikke ret god til at tegne ting der ligner, men jeg har godt nok tegnet mange mønstre gennem tiderne. Har dog ikke prøvet helt den her type, men de er super fede. Jeg må altså have lavet plads på den to do-liste :)

    SvarSlet
  8. Det er jo genialt - ser rigtig fint ud, det må da prøvet. Tak for tippet :o)

    Pernille

    SvarSlet
  9. Hej Trine ;0)
    Jeg havde tegnet dit mønster først, men det var lidt en for tyk tusch jeg fik startet med ;0)
    Tak for inspiration

    SvarSlet
  10. Hvor er det bare dygtigt Trine :) Man får helt lyst til at prøve selv :)

    SvarSlet
  11. Det skal da helt sikkert prøves! Resultatet er virkelig flot - lækkert med det grafiske og enkle look.

    SvarSlet
  12. Virkelig cool! Glæder mig så meget til selv at prøve - fedt at du har lavet en DIY!

    Kh Camilla

    SvarSlet
  13. Hmm, det ser jo ret smart ud :) Måske skulle man alligevel vove pelsen. Mens alle de andre sover...

    SvarSlet
  14. Hej Trine
    Har lige vist min 6. klasse dine mønstre. De var helt vilde - tog idéen til sig med det samme. Fantastisk hurtigt resultat. Prøvede at lave dem i forskellige farver - det virker dog bedst med en tynd sort tusch.
    Jeg har givet dem en udfordring - kan man bruge metoden til andre figurer end cirkler og buer, fx kvadrater eller trekanter...? Spændende, hvad de når frem til.
    Vh. Vibber

    SvarSlet
  15. Tak for god inspiration! I hver ledig stund har jeg i dag grebet pennen. Men jeg synes det runde mønster er klart nemmere end det aflange, men det er nok bare min teknik som skal finpudses. Men i glas og ramme skal de helt klart! :)

    SvarSlet
  16. Du har virkelig inspireret mig til at prøve at tegne mønstre, det må jeg altså afprøve. Er spændt på om jeg kan få lige så flotte resultater frem.
    Mvh Mette

    SvarSlet
  17. Det er simpelthen SÅ skidehamrende skønt at så mange har haft glæde af mine mønstre! Det glæder mig virkelig!!!

    SvarSlet
  18. Har lige "opdaget" dine mønstre og gode vejledninger. Har brugt dem sammen med familien og iøvrigt sammen med ungerne og deres legekammerater (6-9 år) med stor succes.
    Tak for inspirationen!
    KH Henriette

    SvarSlet
  19. Hej Henriette. DEJLIGT at høre! Virkelig! Og jeg takker for tilbagemeldingen :-)

    SvarSlet
  20. Tak for dine rigtig gode diy's. De har været meget inspirerende og lette at gå til. Herligt (: Jeg har vist lidt af det jeg har fået ud af det på min blog.
    Vh. Sofie

    SvarSlet
  21. Hej - Sikke en fin blog du har. Jeg ledte på forskellige blogs, da jeg gerne ville prøve at lave tegninger lignende dine. Og sikke nogle fine og lette DIY. Hilsen Eva (evafrederiksen.blogspot.com)

    SvarSlet
  22. Hej Søhesten.

    Efter i længere tid at havde surfet rundt på mange blogs, faldt jeg tilfældigt over din en dag. Jeg søgte på mønster sort/hvid på google og pludselig var jeg her. Og med ET fangede din blog mine øjne. Er helt vild med dine mønster, din positive blog og at du har givet din datter kælenavnet vingummibamsen. Jeg bliver så glad i låget af det.
    Så jeg sender en varm sommerhilsen din vej og ønsker dig en god sommer.
    Du har fået en ny læser der følger med.

    Sabrina :)

    SvarSlet
  23. Hvor ser det bare godt ud! Det må jeg helt sikkert prøve en dag jeg er i tegnehumør. Virkelig en god DIY-guide :-)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...