torsdag den 27. januar 2011

DIY- Bold af hæklede femkanter med broderede hjul

Her er en lille DIY til jer i blogland.
Hækleopskriften har jeg fra et udklip fra et gammelt, gammelt håndarbejdsblad.
Jeg har dog selv tilføjet broderiet.




Opskriften har jeg selvudformet, da opskrift-udklippet er blevet væk. Spørg endelig, hvis der er noget, I ikke forstår.


HÆKLET BOLD

Hækl i alt 12 femkanter efter flg. fremgangsmåde:
lm = luftmaske
fm = fastmasker
  1. 2 lm
  2. (Begynd alle rækker med 1 lm) Hækl 2 fm i hver lm = ialt 4 fm
  3. (1 lm) Hækl 2 fm i første, 1 fm i hver af de næste to og 2 fm i sidste = ialt 6 fm
  4. (1 lm) Hækl 2 fm i første og 2 fm i sidste (1 fm i hver mellem disse), indtil der er ialt 18
  5. (1 lm) Hækl en række med 1 fm i hver
  6. *(1 lm), I næste række hækl 1 fm, spring 1 over, hækl indtil andensidste, spring denne over og hækl 1 fm. 
  7. Næste række (1 lm) hækl fm i alle masker*
  8. Det der står mellem * (stjerne) og * fortsættes indtil der kun er 10 tilbage.
  9. Afslut med en række med fm i alle 
Brodér 1 "engelsk hjul" på hver femkant efter flg. fremgangsmåde:
Det gør ikke noget, at hjulene bliver lidt skæve. Det synes jeg kun tilføjer charme.



Sy eller hækl femkanterne sammen, så de danner en bold. Undlad at sy et lille sted, så du kan fylde bolden med pladevat/bamsefyld. Sy det sidste sted sammen "udefra" så pænt som muligt.

God fornøjelse.

23 kommentarer:

  1. 1000 takk dor flott DIY!
    Den var så søt den ballen :o)

    SvarSlet
  2. tusind tak for at dele :) - super skøn bold
    kh♥

    SvarSlet
  3. Super super fin. Jeg har syet en masse af dem, men ville ønske jeg kunne hækle nogle også. Så fine.

    SvarSlet
  4. Hvor er den bare fin - og lækre farver!
    Klem C

    SvarSlet
  5. tak for en fin deler! De engelske hjule er prikken over i'et! Rigtig fint

    SvarSlet
  6. Heeeeej søde Trine.

    Hslløj for en ligeiøjet-Lunde-DIY du har lavet :o) Den skal jeg da prøve :o) Lovely nice :o)

    Knus Lunde

    SvarSlet
  7. Den var fin!
    Har du nogen anbefalinger til type af garn og tykkelse på pind til en fuldstændig nybegynder?

    Mvh. Katrine

    SvarSlet
  8. Tak for en super god opskrift! Den er nu afprøvet... :-)

    KH Tine

    SvarSlet
  9. Oh I love this ball! Could we have a translation in English, please pretty please!

    SvarSlet
  10. Hello Caroline.
    Thank you so much:-)
    I'll try my very best to have this DIY translated into English in a near future :-)

    SvarSlet
  11. Hejsa :-) Der er noget jeg ikke forstår :-( hehe.. Kan vi korrespondere via mail?

    SvarSlet
  12. Det kan vi da :-) soehestenblog@yahoo.dk

    SvarSlet
  13. Hej :)
    Jeg har lige startet min egen blog, og din bold er den første ting jeg har hæklet - og grunden til at jeg begyndte (så jeg skylder dig jo nærmest tak ;) )
    Jeg er ved at skrive et indlæg om bolden, så jeg ville lige sikre mig at det er i orden at jeg har linket til din side?

    Vh. Nikita

    SvarSlet
  14. Hvor stor er denne bold cirka? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.
      Den er lidt mindre end en håndbold. Størrelsen kommer naturligvis også an på, hvilken tykkelse garn man benytter.
      Vh Trine

      Slet
  15. Mange tak for en super god idé!
    Jeg har dog lidt problemer med at forstå punkt 4 i opskriften: "(1 lm) Hækl 2 fm i første og 2 fm i sidste (1 fm i hver mellem disse), indtil der er ialt 18"
    Punkt 3 giver i alt 6 masker. I punkt 4 skal man tage ud 2 gange, det giver kun 8 masker i alt. Men du skriver at man skal blive ved, indtil der er 18 masker? :-)

    Venlig hilsen Sabine

    SvarSlet
  16. Hej Sabine.
    Du skal fortsætte med at gentage instruktionen fra punkt 4 (dvs gentage dette på den ene rækkr og derefter på den næste og den næste osv) indtil du ender på ialt 18 fm. Giver det mening?

    SvarSlet
  17. Ja selvfølgelig. Mange tak! :)
    - Sabine

    SvarSlet
  18. Hej. Jeg kender kun til at hækle små dyr, hvor jeg starter med en magisk ring. Er dette også ud fra sådan en, eller er det en helt anden måde at gøre/starte det på? Jeg er nemlig ikke sikker på, at jeg forstår det med, at man skal starte hver række med en luftmaske, for det er jeg ikke vant til at gøre :) Giver mit spørgsmål mon mening? :)

    SvarSlet
  19. Hej. Du skal ikke starte med en magisk ring. Dem bruger man ofte hvis, man skal hækle rundt i en cirkel. Her skal du hækle frem og tilbage og ikke rundt. Jeg vil anbefale, at du ser efter hvad 'luftmaske' er på youtube eller på instruktionsfilmene på garnstudio.dk. God fornøjelse.

    SvarSlet
  20. Ok, mange tak for det hurtige svar! Den er simpelthen så fin den bold, at jeg bare MÅ prøve det!

    SvarSlet
  21. Jeg har også et spørgsmål til punkt 4. Skal man lave en lm for hver gang man gentager instruktionen? Altså når jeg har hæklet 2 fm i første og 2 fm i sidste og 1 fm i hver mellem disse, skal jeg så lave en lm før jeg igen laver 2 fm i første osv. osv. ?

    SvarSlet
  22. Måske det kan hjælpe dig at læse lidt længere oppe i kommentarene. Der er et spørgsmål til punkt 4, som ligner dit lidt...tror jeg nok :-)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...