mandag den 6. juni 2011

Ta Daaaa!! En dukke kom til verden


Jubiiii!!!
Så er hun endelig helt færdig, min kære eksamensprojekt Waldorf dukke.
Kroppen har egentlig været færdig i et par dage, men i går fik hun hår, og i dag fik hun røde kinder, så nu tør jeg erklære hende helt og aldeles færdig.
Der er naturligvis flere småting, jeg måske ikke er 100% tilfreds med (nok mest "halsen" som rynker lidt, men den fungerer dog), men overordnet set er jeg rigtig, RIGTIG glad for den lille dame.
Hun gør mig i enormt godt humør, og så er hun stort set, som jeg havde forestillet mig, hun ville være:
- Hun skulle ha snehvide-lys hud.
Jeg har prøvet mig frem med brunere/rødere tricot, men det skulle være det helt lyse fra Askeladen.
- Hun skulle ha børnekrop og ikke baby-krop.
- Hun skulle ha blå-lilla øjne.
- Hun skulle helst ha mørkt, langt hår med sideskilling. Jeg har købt noget lyst mohairgarn, men det passede ikke til den dukke, jeg havde i tankerne. I gemmerne fandt jeg til gengæld noget mørkebrunt Shetland-tweed (Pulsen design) jeg havde byttet mig til hos Ulla, og det passer egentligt ret godt, selvom det er lidt groft.
- På trods af at det vist nok  ikke er traditionen at give Waldorf dukker navle og nummi, så skulle hun altså også helst ha det.
Disse forestillinger havde jeg før start, og jeg synes selv, jeg har fundet nogle ok fine løsninger.
Jeg er stadig lidt i vildrede med navnet, men det kommer nok lige pludselig.
Jeg har syet 2½ sæt tøj til hende, som skal være inspireret af de 4 årstider. På nederste billede har hun sin sommerkjole på.
Dermed mangler jeg stadig 1½ sæt tøj, og det går langsommere end beregnet. Ikke så fedt, når jeg skal nå at læse og gøre en heeeel masse til d. 17. hvor jeg skal til eksamen. 
Men helt ærlig, hvad er en eksamen uden lidt stress? Jeg skal nu nok nå det (aller vigtigste;).

Kom endelig med kommentarer, ris og ros, for måske kan jeg bruge det til min eksamensfremlæggelse. Har I nogle dukke-spørgsmål, så skriv en mail. Jeg svarer meget gerne, men måske først efter d. 17/6.

38 kommentarer:

  1. Wauh! Hvor er den flot, Trine...
    Sikke et arbejde.
    Jeg syns hun ligner en Emilie :o)
    Pøj pøj med eksamen.
    Knus Therese/MagLinus, som stadig ikke kan kommentere i eget navn :(

    SvarSlet
  2. Årh søde Trine, jeg er mega imponeret! Hvor er hun dog smuk, den lille dukke. Hvor stor er hun egentlig?
    Hun er virkelig flot i sin søde sommerkjole.
    Håber du er meget meget stolt af dit store arbejde, det har du god grund til! Ja, du kan høre jeg er helt på halen over dig :-)
    Og hey! Sig lige til, hvis du har fået blod på tanden og lyst til at lave flere dukker ;-)

    Er sikker på, det helt rette navn snart dukker op :-)

    SvarSlet
  3. Tusind tak, søde, anonyme Therese :-)
    Emilie var selv ikke et tosset navn, og jeg har jo en svaghed for navne der begynder med E (jf. Edith).
    Håber snart du får styr på blogger :-)

    SvarSlet
  4. Hvor er hun blevet fin! Jeg syntes det er virkelig fedt at hun har både navle og nummi - det giver hende lidt mere karakter af at være en pige og ikke en baby.
    Jeg syntes godt hun kunne ligne en Ingeborg.

    Og held og lykke med dine eksaminer!

    /Louise

    SvarSlet
  5. Åh, tak skal du også ha, Louise!!
    Jeg er ret stolt, især fordi jeg var i tvivl om det overhovedet kunne lade sig gøre for mig at lave sådan en dukke, men det kunne det jo. Jubi!!
    Jeg skal nok sige til, hvis jeg ligefrem begynder at masseproducere. Ved ikke helt om det vil ske lige foreløbigt ;-)
    Hun er ca. 50 cm lang :-)
    Dejligt med ros :-) :-)

    SvarSlet
  6. Louise - Ja, det var også et fedt navn!!
    Ja, det er da derfor hun har navle og nummi! Hun er en rigtig pige, og sådan nogle har nemlig sådan noget :-)
    Tak for de søde ord :-)

    SvarSlet
  7. neeeeeeeej hvor er hun blevet fin. Hvor er du altså dygtig Trine.. KOmmer hun med på Torsdag??
    Jeg er også færdig med min poncho, mangler bare små ting.. er nu i gang med at hækle ;O)
    Knus

    SvarSlet
  8. Hvor er hun dog dejlig! Man får helt lyst til at kilde hende på maven.. Tror helt sikkert hun er en Lea (og det er slet ikke fordi at jeg selv hedder det..)

    SvarSlet
  9. Wauw, hun er så fin!!
    Syntes et lidt eksotisk navn, som måske Esmeralda kunne passe flot til hende.
    Virkelig flot arbejde du har lavet. Håber det krediteres ved eksamen.
    Kh Ulla

    SvarSlet
  10. Trine jeg er sikker på, at du får en virkelig god karakter. For filan hvor er det flot arbejde!
    Du kan roligt være stolt af dig selv, for den dukke er bare superfin!
    Jeg kan godt lide, at du har lavet navle og numse, for det har vi jo allesammen ;-)
    Hvad farver du de røde kinder med?

    Held og lykke med din eksamen :-)

    SvarSlet
  11. Hvor er hun bare fantastisk. Mega godt gået!

    SvarSlet
  12. Du har virkelig givet mig lyst til selv at prøve at lave en, Trine! Det må jeg kaste mig ud i en gang, når tid og mod er.

    For mig ligner hun i øvrigt en Ibenholt.

    SvarSlet
  13. Susan - Tak søde! Hun kommer med på torsdag, ja hun gør! Tager du ikke også din poncho med?

    Lea - Tro det eller ej, men jeg har faktisk kildet hende på maven...Blev lige revet lidt med:-)
    Lea er jo helt klart et fantastisk navn ;-)

    Ulla - Tak skal du ha :-) Esmeralda er et rigtig fint navn! Jeg håber også at de godkender hende til eksamen :-)

    Karina - Tusind tak altså! Gid at jeg blot skulle aflevere hende, så var det hele meget mere simpel, end at jeg skal lave one-man-bambi-på-glat-is-show i 45 min. Hmpf!
    Kinderne har jeg farvet ved at male et plet med et rød farvekridt på et stykke stof, som jeg derefter forsigtigt har gnubbet på dukkens kinder. Jeg satser på, at det skal friskes op en gang imellem, når Vingummibamsen begynder at lege med dukken :-)

    Julia - Rigtig mange tak skal du ha :-)

    Louise - Jeg bidrager gerne med vejledning, hvis du beslutter dig for at gå i gang! Jeg kan anbefale bøger af Anne Meyer og Karin Neuschütz. Hvis du bare googler "waldorf doll making" myldrer det frem med DIY'er :-)

    SvarSlet
  14. Wow, den er godt nok bare blevet FIN!
    Kan godt lide det lidt større barne udtryk!!

    Flot, flot :)

    KH og god læsning

    SvarSlet
  15. Hvor er hun fin! Helt ned i de små detaljer ser det super flot ud!
    Jeg bakker helt op om Emilie, sådan en kunne hun bestemt godt ligne.

    SvarSlet
  16. Wauw Trine.....den er skøn - flot flot dukke - glæder mig til at se tøjet også :-) Jamen altså hvor du kan...Knus

    SvarSlet
  17. Pyha 45 min. er altså også lang tid! Håber du holder dig oprejst og ikke skrider som Bambi ;-)

    Tak for svaret om dukken, jeg har tit tænkt på hvordan dukkerne får de skønne røde kinder.

    SvarSlet
  18. Wauw Trine! Hun er helt aldeles SMUK - jeg bøjer mig....
    Glæder mig til at se resten af hendes garderobe.

    Godt gået

    Kh Kristin

    SvarSlet
  19. Så flott! Artig navn på dukken. Lykke til på eksamen! =)

    SvarSlet
  20. Du er da for sej, Trine!!! synes at hun som helhed bare passer rigtig godt sammen! Hun har et skønt barneudtryk, og ikke baby og derfor synes jeg også at både navle og numse passer perfekt! Også fordi det ofte er det børn "først" bliver obs på; det er så sjovt når de finder deres navler! ;-)
    Øjnene er bare SÅ skønne! glade og beroligende øjne som måske endda smiler en smule;-)
    Jeg er bare generelt dybt imponeret!!!
    Og hvis du begynder at producere, så har du hermed endnu en kunde. :-)

    SvarSlet
  21. Hun er da SÅ sød...utrolig fin og yndig - en rigtig lille prinsesse dukke:-)

    Og tænk at du var så nervøs for om du nu også ku finde ud af at lave hende...tsk tsk tsk - det har du jo klaret til UG og kryds og slange og alt det der! Godt gået:-)

    Knus Malene

    SvarSlet
  22. Hvor er den blevet god . jeg har siddet og luret lidt på dit projekt og det klør nærmest i fingerne efter, at skabe en dukke selv - fra en skala fra 1-10 hvor meget tålmod kræver det og er det svært= - men igen ros ros til dig.

    SvarSlet
  23. Anne - Tusind tak :-) Jeg er også glad for at hun ligner et lidt større barn. Også rigtig god eksamens-læsning til dig :-)

    Ida - Mange tak. Kan det passe at du endnu ikke har vist din dukke på din blog? Kan nemlig ikke lige finde den :-) Glæder mig meget til at se, hvad du nåede frem til :-)

    Westmose - Tusind tak for inspirationen og det ekstra tricot. Det har været til stor hjælp! Tak for de pæne ord også :-)

    Karina - Ja 45 min er aaalt for længe, og jeg gider slet ikke. Men hvornår gider man lige en eksamen?! Og det var så lidt, med kinde-svaret. Det er nemlig slet ikke så svært :-)

    Kristin - Tusind tak :-) Nu mangler jeg kun vintertøjet, men jeg kan godt mærke at motivationen er lidt langt væk lige nu efter 3 årstidskjoler, men jeg skal nok komme i mål, og helst lidt snart!

    Misemor - Rigtig mange tak skal du ha :-)

    Lea Pif Paf Puf - Skøn, skøn ros! Tusind tak skal du ha. Dejligt at du synes om øjnene, for dem er jeg nemlig også selv ret godt tilfreds med :-) Hvis jeg skulle begynde at masseproducere, så skal jeg nok huske dig ;-)

    By Myr - Åh, mange tak :-) Ja,jeg var virkelig i tvivl om jeg ville ku finde frem til et tilfredsstillende resultat. Er vildt glad for at det er lykkedes :-)

    Millelouise - Jeg synes det har været et dejligt projekt. Og jeg glæder mig til at lave en dukke uden at have en eksamen liggende og lure i baghovedet.
    På en sværheds-skale vil jeg nok give den et 7-tal, og vil tilføje, at hvis man har en masse materiale, der kan vejlede een undervejs, så er det ikke så slemt. Det sværeste er nok at sætte hovedet på, så det ser pænt ud og så det ikke kommer til at hænge.
    Jeg har især haft glæde af den dvd af Sarah Kous, som min tante har lånt mig, men man kan også google sig til rigtig, rigtig meget, og jeg kan se, at der er mange måder at lave dukker på :-)
    Håber du kommer i gang, og i så fald, rigtig god fornøjelse :-)

    SvarSlet
  24. Iiih hvor er hun bare dejlig og sød!! Synes helt klart hun må være en Tullepige :o)Eller måske en Karen....ih der er så mange navne og måske ender hun med at få søstre eller brødre ?

    Rigtig flot lavet og held og lykke med eksamen :o)

    SvarSlet
  25. Hun er blevet rigtig fin.
    Og da det sikkert er projektet "stofdukke" og ikke selve "Waldorf udtrykket i f.h.t. legeprocessen" du skal forsvare er mine "waldorf hevy" kommentarer ligegyldige.
    Ud fra princippet tøjdukke er den jo rigtig rigtig flot lavet, for det er faktisk en del sværere end man tror.
    Håber det går rigtig godt til eksamen.

    SvarSlet
  26. Tak for dit rigtig fine input, Karen.
    Du har nemlig helt ret i, at det er stofdukken, og den kreative proces jeg selv har gennemgået, der er i centrum til min eksamen (plus en god håndfuld didaktik). Jeg har nemlig slet ikke nok kendskab til Waldorf/Steinerpædagogik, til at kunne gøre mig klog på dette til eksamen.
    Jeg har forelsket mig hovedkuls i dukkerne, og synes det har været skøn oplevelse at lave min helt egen :-)
    Og tusind tak for de rosende ord :-)

    SvarSlet
  27. Hun er bare så fin! Virkelig flot. Jeg er også vild med øjnene :)
    Drømmer selv om at lave sådan en på et tidspunkt... og havde faktisk et kursus på tegnebrættet hos Wenche på et tidspunkt, men det kunne ikke passe sammen, og så flyttede hun helt til Sjælland.
    Jeg tænker, hun er en Ester eller en Katja. Sådan lidt kæk i det :)
    Knus

    SvarSlet
  28. Nweeej hvor hun FIN Trine! Du er simpelthen så dygtig! Hvornår er det du skal op? De blir himmelhenrykte!

    SvarSlet
  29. Ja jeg kan kun tilslutte mig koret.... WOW, hvor er hun bare helt fantastisk.. Sikke detajler.. Jeg er sikker på at du klare din eksamen til ug.. Knæk og bræk... :)
    Ps: Hvis du engang sætter dukkerne i produktion, så har du en køber... Nemlig mig... :))
    Du er sgu dygtig...

    Kram MorStine

    SvarSlet
  30. Kinderne er jo helt røde nu! Al den ros er jo overvældende. Tusind tak altså!
    Jeg skal til eksamen d. 17. Det bliver godt at få overstået :-)
    Hvis jeg sætter dukkerne i produktion, skal jeg nok sige til :-) men det er altså tvivlsomt om det nogensinde bliver en realitet :-)

    SvarSlet
  31. Waaaaaaaauuu, hvor er hun bare fin Trine. Elsker den lyse hud sammen med det mørke hår. Og sikke øjne.
    Er spændt på at høre hvad hun skal hedde.
    Måske Elin el. Elisa ?
    God fornøjelse med eksamen
    Kh Stina

    SvarSlet
  32. Totalt fin dukke! Du får et stoooort 12 tal af miiig!

    SvarSlet
  33. Tusind tak, Stina :-) Jeg kan stadig ikke finde ud af det med navnet, og det vælter jo ind med supergode forslag her på Søhesten. Men mon ikke lige pludselig for beslutter mig :-)

    Og tak til dig også, Marie :-) Betyder det så, at jeg ikke behøver gå til eksamen?? Kan jeg ikke bare snuppe dit labre 12-tal og slappe af og holde ferie ;-)

    SvarSlet
  34. Hi!
    Thanks for your visit and comments!
    I usualy visit your blog and found lots of inspiration here too!
    I love the fabrics that you use in your works.
    And congratulations for your first waldorf doll, she is perfect.
    I steel dreaming with this day...

    marlene

    SvarSlet
  35. Så flott! Hun ble en dukke med sjel. :)

    SvarSlet
  36. Den er bare helt vildt fin!

    Kan godt lide detaljerne med numse og navle. Mine skulle egentlig også have haft navle efter ønske fra min søn. Det må de snart få :)

    Det er i øvrigt lykkedes godt at gøre dukken piget i stedet for babyagtig.

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  37. Kære Trine.
    Stor, dejlig overraskelse at se Waldorf dukke, som er kommet til verden mellem dine hænder, ovenikøbet med navle og sideskildning ... fnis.
    Hedder hun mon Miranda? Nej bedst er Emilie!
    Jeg vil ønske dig god vind i sejlene. Hvil godt i dig selv på fredag.
    Kærligst tante Kirsten

    SvarSlet
  38. Hvor er de bare søde en super skøn blok du har god dag fra Ida

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...